Elsa

Kategori: RESOR

GDANSK

Imorse kom vi hem efter att ha tillbringat 4 dagar i den polska staden Gdansk. Vi har bland annat ätit, shoppat, besökt grannstaden Soppot där det bjöds på sol och avslutningsvis såg vi Avicii på arenan Energa. Det är alltid mysigt att resa med lilla familjen. Nu väntar lite helg för på måndag börjar 4 veckors jobb följt av skolstart av det sista året.

Vi bodde i en lägenhet väldigt centralt, torget fyllt av restauranger och caféer var bara några steg från oss.

Första kvällen käkade vi middag på en restaurang vid torget och jag åt en jättegod gulaschsoppa.

En kväll åt vi på restaurangen Goldwasser, det var otroligt gott!

Shoppingmässigt fick jag med mig dessa solglasögon, ett par jeans, skinnjackan på bilderna samt lite smink.

Lunch sista dagen blev en carbonara...

... följt av dessert!

Gdansk är en jättemysig stad, perfekt om man vill åka över en weekend eller några dagar som vi gjorde. Tar cirka en timme med flyg från Skavsta och mat och dryck är oerhört billigt. Kan verkligen rekommendera!

LONDON

De tre senaste dagarna har jag spenderat på Londons största shoppinggator. Förövrigt en väldigt bra och rolig resa med mycket shopping, vilket var tanken. Hade dock bara med mig systemkameran ut sista dagen så vissa bilder är tagna med iPhonen.

Tänkte börja med hotellet. Vi bodde på Crestfield Hotel som låg vid King's Cross. Vi bodde bara några meter ifrån tunnelbanan så det var lätt och smidigt att ta sig till alla gator. I början var det svårt att hålla reda på alla linjer och vilket håll man skulle åt, men det lärde man sig snabbt. Hotellet var fräscht och inte jättefarligt prismässigt, det låg ett 24-timmars öppet McDonalds och flera kiosker och fik i närheten.

Våran tunnelbanehållplats, King's Cross St. Pancras.

Topshop på Oxford Street. Väääldigt stort, har för mig att det var runt 4 våningar och flera olika ingångar. På bottenvåningen fanns det frisör, restaurang och flera småbutiker/märken. På vintageavdelningen köpte jag mig ett par Levi's 501 jeans för 40£.

Vi var på de båda Primark som låg på Oxford Street, men jag måste ändå säga att jag tyckte om detta mest. Det var lite mindre men flera våningar och affären var mer organiserad överlag. Bilderna är tagna dagen då vi skulle åka hem, då vi var där vid öppning. Annars var det lite mer folk, men det var inte hysteriskt.

Vi var inne på NikeTown som också ligger på Oxford Steet, precis vid Oxford Circus Station. Här fanns det våningar med allt som har med Nike att göra helt enkelt. På barnavdelningen fanns det skor även i min storlek, som kostade hälften så mycket som de på damavdelningen. Tyvärr fick jag inte med mig något par men Sara köpte ett par skitsnygga!

Sist men absolut inte minst har vi då Victoria's Secret på New Bond Street. Där var vi inne X antal gånger! Man kunde gå runt och kika och få med sig något litet varje gång. Här spenderade jag även mestadels av mina pengar, vilket var ganska förväntat haha...

Nere på bottenvåningen hittade vi PINK-avdelningen, där vi även träffade en svensk expedit! Hon var väldigt trevlig och hjälpte oss med storlekar osv.

Måste ändå säga att London är en utav mina favoritstäder och jag saknar det redan. Det är dock ganska farligt att åka hit om man är shoppinggalen! Det blir inte billigt...

Vi hörs!

11:55

Igårkväll åkte vi en sväng till Alicante där vi strosade omkring bland gatorna. Det var tyvärr regnigt och kallt, men ändå ganska mysigt.

Även idag är det molnigt och några regndroppar faller ner, så det blir nog en sväng förbi det närmaste köpcentret Habaneras.

21:31

Idag har vi varit en sväng på Zenia Boulevard igen! Vi började med att äta på en restaurang där det var buffé, men servitörerna kom ut med maten istället för att man skulle gå och plocka själv. De kom ut med olika typer av kött, fisk osv. så fick man säga om man ville smaka eller inte. Det var nya grejer en gång i minuten så lite hetsigt var det, men ändå sjukt roligt och annorlunda!

Sedan strosade vi runt i butikerna men idag fick vi inte med oss någonting speciellt. Imorgon blir det en sväng till stranden förhoppningsvis, sålänge det inte regnar.

20:57

En liten uppdatering från Torrevieja. Igår var vi på stranden och senare på kvällen åkte vi till Murcia och shoppade, fick med mig lite smått och gott som jag kan visa någon dag. Idag har det varit halvmonligt och regnat lite, men solen har stekt på bra ändå. Nu vankas det tacokväll och fotboll!